Laddstolpe hemma

Installera laddstolpe hemma – en nödvändighet för villaägaren?

Med allt fler elbilar på svenska vägar behövs förstås fler och bättre laddningsmöjligheter. Publika laddstationer byggs ut som svar på det växande antalet elbilar, men detta sker inte snabbt nog, och det är många som därför funderar över en dedikerad laddbox i hemmet för ett mer hållbart alternativ.

I denna artikel får du en överblick över de olika laddningsalternativen som finns idag, samt förväntade kostnader. För dig som är intresserad av att köpa in en laddbox finns dessutom lämpliga alternativ listade längst ner.

Vilka laddningsalternativ finns det idag?

Publika laddstationer

Bildreferens: Kungälv Energi

Publika laddstationer är ett av de mer populära alternativen, men med tanke på den längre tiden det tar att ladda en vanlig elbil, samt den begränsade tillgången, är det inte alltid praktiskt för regelbunden användning. Idag finns det över 200,000 laddbara fordon i Sverige, samtidigt som antalet laddpunkter ligger på omkring 12,500. Laddpunkterna är fördelade på strax under 2,500 publika laddstationer. Snabbladdpunkter utgör endast omkring 10% av dessa.

Utbyggnaden av laddpunkter har alltså inte lyckas hålla takt med den snabba övergången till elbilar, och cirka 80 laddningsbara fordon tvingas idag dela på varje individuell laddstation, eller 800 fordon på varje snabbladdpunkt, som resultat. Med tanke på hur lång tid det tar att ladda en vanlig elbil är det lätt att se hur detta snabbt kan leda till problem.

Den främsta fördelen med publika laddstationer är att du får möjlighet till laddning medan du reser längre avstånd, exempelvis om du besöker en släkting i Uppsala eller åker på en roadtrip till Tyskland. För laddning på hemmaplan kan däremot en dedikerad laddbox vara att föredra. Fördelarna är många, och nackdelarna få.

Laddbox hemma

Laddstolpe hemma

Bildreferens: Foto av Simon Hamelius för VW

En laddbox i hemmet ger dig tillgång till laddning på begäran, men kräver samtidigt en engångskostnad på ladbox och installation från cirka 15,000 kronor och upp, vilket kan vara avskräckande för många elbilsägare. Det är dock viktigt att känna till att du kan få skatteavdrag vid köp och installation av laddbox, på hela 50% via Grön Teknik. Summan dras av direkt vid köp, likt RUT-avdraget. Gränsen ligger dock på 50,000 kronor, och du måste köpa både laddbox och installation från samma företag för att avdraget ska gälla. Det finns idag en rad med leverantörer som erbjuder försäljning av laddbox hemma och även tjänster, tex laddsmart som kostnadsfritt tar in offerter på laddstolpar inklusive installation baserat på dina behov och vart du bor. 

Varför inte ladda direkt ur vanligt eluttag?

Att ladda direkt ur ett vanligt eluttag är något som många elbilsägare i Sverige gör, men rekommenderas absolut inte, då det utgör en brandrisk. Flera länder har förbjudit denna typ av laddning enligt lag, men i Sverige är det ännu lagligt att ladda på detta sätt. 

För dig som värnar om ditt hus och din elinstallation behövs en laddbox! Det är både säkrare och mer effektivt.

Hur mycket kostar det egentligen att ladda en elbil?

Kostnaden att ladda en elbil beror på batterikapaciteten, din valda laddningsmetod, var i landet du bor, samt ditt pris per kWh. Allra billigast blir det om du laddar vid gratis laddstationer (främst i Stockholm, exempel 6 platser vid Bostadsstiftelsen Signalisten i Solna), men dessa går inte att förlita dig på för regelbunden laddning. De två praktiska valen blir således laddning vid publik laddstation, alternativt laddning hemma via laddbox. Priserna nedan antar en vanlig (om något över medel) batterikapacitet på 70 kWh.

Vad kostar det att ladda på publik laddstation?

Tyvärr finns det inget standardiserat pris vid laddning på publik laddstation. Detta eftersom prissättningen helt beror på laddstationen som leverantören har satt, till skillnad från situationen man ser vid traditionella bränslen där priset ser nästan likadant ut runtom landet. Vid laddning på en publik laddstation kommer priset att variera beroende på var i landet du befinner dig och vilka laddstationer du har tillgång till. Väljer du snabbladdning eller standard? Det påverkar också det pris du kan förvänta dig.

Ett vanligt pris för laddning på publika laddare kan ligga på mellan 3 och 6 kronor per kWh. Priset kan alltså fluktuera oerhört mycket beroende på station; något som du varken kan förutspå eller göra något åt. För en elbil med batterikapacitet på 70 kWh kan priset för en full tank variera mellan 210 och 420 kronor.

Resultat: 210-420 kronor för en full laddning på 70 kWh.

Vad kostar det att ladda hemma via laddbox?

När du laddar hemma blir priset för laddning precis samma pris per kWh som du betalar för allt annat i hushållet – vilket i Stockholm för tillfället ligger på ca 60 öre i genomsnittspris. Full laddning av en vanlig elbil med en kapacitet på 70 kWh blir alltså omkring 42 kronor. I vissa delar av landet kan det eventuellt bli dyrare, men slutpriset blir ändå relativt lågt jämfört med laddning vid publik laddstation.

Resultat: 42 kronor för en full laddning på 70 kWh.

Resultatet –Vad blir billigast?

Allra billigast blir laddning via laddbox hemma. För dig som vill kunna ladda din elbil precis när det passar, oavsett situation, är en laddbox rentav en nödvändighet. Det blir både billigare i längden och mer praktiskt rent allmänt. Med laddning på begäran slipper du den huvudvärk som laddning på publika laddstationer kan medföra.

Bästa laddboxen?

Laddbox blir alltså det mest praktiska laddningsalternativet för gemene elbilsägare, men vilken laddbox är bäst? Det finns många olika varianter att välja bland på marknaden idag, och det är ju förstås bra – ju fler alternativ som konsument desto bättre! Olika laddboxar kan uppfylla olika behov, och det gäller därför att hitta en som passar in på just dina behov och förutsättningar.

Easee Home Laddbox – Bäst i test

laddbox easee

Med Easee Home får du valuta för pengarna, med avancerad och smart funktionalitet med en snygg design. Easee Home ger dig möjlighet att ladda din elbil på 1- och 3-fas samt från 1.4-22 kW i effekt. Du får alltså full kontroll över din laddning och kan anpassa den utefter dina egna behov. 

Laddboxen uppfyller alla säkerhetskrav och riktlinjer enligt EU-standard vilket garanterar säker laddning. 

För dig som vill ha en prisvärd och framtidssäkrad laddbox är Easee Home ett utmärkt val.

Specifikationer:

  • Antal faser: 1 & 3-fas
  • Maxladdningseffekt: 22 kW
  • Appanslutning: Ja
  • IP-klass: IP54

Charge Amps Halo – Stryktålig

laddbox charge amps

För dig som vill ha en laddbox som klarar extremt väder och vind rekommenderas denna laddbox med minimalistisk design. Här ingår en användarvänlig mobilapp som ger dig information över hela laddningsprocessen, samt möjlighet till schemaläggning och dylikt. Laddboxen stöder laddning i både 1- och 3-fas, men maxeffekten ligger något lägre här, på 11 kW. 

Charge Amps Halo lämpar sig till dig som vill ha en produkt som tål lite extra stryk och tillgång till ett extra schukouttag. .

Specifikationer:

  • Antal faser: 1 & 3-fas
  • Maxladdningseffekt: 11 kW
  • Appanslutning: Ja
  • IP-klass: IP66

Charge Amps Aura – Dubbelt uttag

laddbox charge amps

Har du fler än en elbil? Då kan en laddbox med dubbelt uttag vara att rekommendera. Det är ofta billigare att köpa in två separata laddboxar än en laddbox med dubbelt uttag, men för dig som vill ha en all-in-one lösning finns Charge Amps Aura – en smart laddbox som erbjuder dig en hel del funktionalitet via WiFi-uppkoppling. 

Här får du en max laddningseffekt på 22 kW, stöd för laddning i både 1- och 3-fas, samt lastbalansering. Dessutom får du tillgång till en användarvänlig app där du kan se över din laddning och justera vid behov. Smart funktionalitet som detta är varför Charge Amps Aura blivit riktigt populär bland elbilsägare som söker dubbel laddning!

Charge Amps Aura utgör ett passande alternativ för dig som vill ha en dedikerad laddbox till bägge bilar.

Specifikationer:

  • Antal faser: 1 & 3-fas
  • Maxladdningseffekt: 22 kW
  • Appanslutning: Ja
  • IP-klass: IP66